Γιατί ξεχνούν να πέσουν οι τιμές των καυσίμων
Μόνο τρεις στις 10 φορές μειώνονται οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης, όταν πέφτουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Μελέτες εξηγούν το μηχανισμό και τις στρεβλώσεις της αγοράς
Του Λεωνίδα ΣτεργίουLstergiou@kathimerini.gr
Είναι εντυπωσιακό! Το 65% των αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα οφείλονται στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Για τις άλλες περίπου τέσσερις φορές στις 10 δεν υπάρχει, τουλάχιστον επιστημονική, εξήγηση.
Και το χειρότερο: Μόνο τρεις στις 10 φορές που πέφτουν οι εγχώριες τιμές καυσίμων οφείλονται στην πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Στις υπόλοιπες επτά, απλά... δεν πέφτουν!
Για τις διαπιστώσεις αυτές, ίσως, να μην είναι απαραίτητη η εκπόνηση ειδικής επιστημονικής μελέτης, αφού με απλή παρατήρηση στα βενζινάδικα μπορεί κάποιος εύκολα να το καταλάβει. Έχει, όμως, ενδιαφέρον ο εντοπισμός των αιτιών που δημιουργούν σε αυτές τις στρεβλώσεις που λειτουργούν κατά της τσέπης του καταναλωτή.
Στρεβλώσεις της αγοράς, φορολογία κλπ έχουν οδηγήσει τελικά να συμμετέχει η τιμή της πρώτης ύλης μεταξύ 30% και 60% στη διαμόρφωση της τελικής τιμής για τον καταναλωτή, ανάλογα με την εποχή και το είδος του καυσίμου. Για παράδειγμα, όταν το χειμώνα αυξάνεται η τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς τιμές κατά 10% σε ευρώ, τότε η λιανική τιμή της βενζίνης αυξάνεται άμεσα κατά 2,6% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 6,3%.
Μόνο τρεις στις 10 φορές μειώνονται οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης, όταν πέφτουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Μελέτες εξηγούν το μηχανισμό και τις στρεβλώσεις της αγοράς
Του Λεωνίδα ΣτεργίουLstergiou@kathimerini.gr
Είναι εντυπωσιακό! Το 65% των αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα οφείλονται στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Για τις άλλες περίπου τέσσερις φορές στις 10 δεν υπάρχει, τουλάχιστον επιστημονική, εξήγηση.
Και το χειρότερο: Μόνο τρεις στις 10 φορές που πέφτουν οι εγχώριες τιμές καυσίμων οφείλονται στην πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Στις υπόλοιπες επτά, απλά... δεν πέφτουν!
Για τις διαπιστώσεις αυτές, ίσως, να μην είναι απαραίτητη η εκπόνηση ειδικής επιστημονικής μελέτης, αφού με απλή παρατήρηση στα βενζινάδικα μπορεί κάποιος εύκολα να το καταλάβει. Έχει, όμως, ενδιαφέρον ο εντοπισμός των αιτιών που δημιουργούν σε αυτές τις στρεβλώσεις που λειτουργούν κατά της τσέπης του καταναλωτή.
Στρεβλώσεις της αγοράς, φορολογία κλπ έχουν οδηγήσει τελικά να συμμετέχει η τιμή της πρώτης ύλης μεταξύ 30% και 60% στη διαμόρφωση της τελικής τιμής για τον καταναλωτή, ανάλογα με την εποχή και το είδος του καυσίμου. Για παράδειγμα, όταν το χειμώνα αυξάνεται η τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς τιμές κατά 10% σε ευρώ, τότε η λιανική τιμή της βενζίνης αυξάνεται άμεσα κατά 2,6% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 6,3%.
Κι αυτό το δημοσίευμα σαν συνέχεια του προηγουμένου, όχι για την μετακύλιση των αυξημένων τιμών του πετρελαίου στην κατανάλωση, αλλά για την "αποκύλισή"τους όταν οι διεθνείς τιμές πέφτουν. Δύο μέτρα-δυό σταθμά λοιπόν, κι αν θέλετε περισσότερες λεπτομέρειες, όχι για το πετρέλαιο, για το τραγούδι, είναι το ομώνυμο του δίσκου "ΝΑ"(εμείς να,να,να!).
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]
<< Αρχική σελίδα